Kalau ikut pengalaman saya, 7 bulan menetap di kota London telah merubah minda dan pandangan saya 360 darjah daripada sebelum ini. Sejak daripada hari pertama saya menjejak kaki di sini, hampir semua transaksi dijalankan dalam bentuk digital (digital payment).
- Apabila hendak menaiki pengangkutan awam (public transport) seperti bas dan tren bawah tanah (Underground tube), perlu membeli kad Oyster, menggunakan kad kredit, atau telefon pintar (smartphone). Tiada transaksi wang di atas bas.
- Kedai2 runcit seperti Sainsbury, Tesco dan ASDA semuanya mempunyai kaunter pembayaran layan diri (Self-service checkout). Pelanggan boleh menggunakan wang, kad kredit, atau smartphone.
- Pembelian secara online (online shopping) begitu meluas di United Kingdom. Hampir semua barang2 dapur boleh dibeli secara online di laman web syarikat2 besar seperti Tesco. Hanya scroll apps di telefon pintar atau komputer dan dengan satu klik, barang2 tersebut akan dihantar ke rumah. Ini tidak termasuk Amazon UK yang sangat popular untuk pembelian pelbagai barang online.
Banyak kesan yang diberi apabila dunia berubah kepada digital payment ini. Salah satu isu yang hangat didebatkan ialah tentang pekerjaan (Employment). Kerja2 semua boleh dilaksanakan menggunakan mesin membiarkan orang tidak diambil kerja. Kadar rakyat yang tidak bekerja akan meningkat, secara teori. Berita baiknya ialah ada jutaan kerja baharu yang bakal diwujudkan hasil daripada penggunaan bayaran digital ini.
Walaubagaimanapun, tiada siapa yang dapat memberi jawapan tepat apa kesan yang bakal diterima pada masa akan datang. Jadi bersediakah kita melaluinya?
No comments:
Post a Comment