Sunday, July 31, 2016

Pertama kali mencuba UBER, okay ka tak?

Assalamualaikum!
Kecoh seluruh Malaysia apabila perkhidmatan Uber mula beroperasi di negara ini, terutamanya pemandu teksi. Ini kerana, mereka mendakwa perkhidmatan teksi mereka 'diganggu' oleh perkhidmatan Uber ini.

Apa itu Uber?
Uber Technologies Inc. is an American multinational online transportation network company headquartered in San Francisco, California. 
* sumber dari wikipedia

So basically, perkhidmatan Uber ini adalah seperti kereta sewa dan pemandu peribadi. Jadi, Uber vs Taxi : Siapa menang, Siapa senang?
Saya memilih perkhidmatan Uber. Beberapa kelebihan Uber daripada Teksi yang boleh saya kongsikan untuk anda.

Kelebihan perkhidmatan Uber:
1. Mesra pengguna
Sesiapa sahaja boleh menggunakan perkhidmatan Uber ini. Founder Uber ,Travis Kalanick dan Garrett Camp telah mengkaji dengan baik tentang kelemahan perkhidmatan Teksi, dan muncul dengan sistem Uber. Pemandu dan pengguna yang hanya tahu destinasi akan menggunakan perkhidmatan Waze untuk tiba di tempat yang dituju. Secara mudah, 'newbie' pun boleh menggunakan Uber.

2. Telus dan jelas
Sistem Uber menekankan ketelusan dalam perkhidmatan mereka. Sebelum memulakan perjalanan, pengguna boleh memeriksa anggaran kos untuk ke destinasi.

Setelah tamat perjalanan, resit elektronik akan diperoleh, memaparkan setiap kos yang dikenakan, dan dihantar ke email. Ini menunjukkan Uber sangat jelas dan telus.

3. User Interface (UI) yang sangat menarik
Apabila kita membuat pilihan destinasi dan meminta perkhidmatan Uber, setiap ciri2 pemandu kita,(no plat, jenis kereta, rating, dan masa untuk tiba) akan dipaparkan.

Mudah bukan? Tak kena cakap apa2 pun, hanya masukkan lokasi dan pemandu akan tiba dalam masa yang ditetapakan.

4. Pemandu peramah dan kereta baru
Dalam syarat2 untuk menjadi pemandu Uber, pemandu mestilah warganegara malaysia, dan kereta mestilah berusia 8 tahun dan ke atas. Kereta pula mestilah bersih dan kemas. Ini memberi pengalaman yang menarik untuk pengguna Uber dalam perjalanan mereka.

Saya adalah pengguna Uber yang agak kerap dan dari pengalaman saya, perkhidmatan ini sangat memudahkan perjalanan saya.

Jadi jelas, dari pandangan saya, perkhidmatan Uber adalah lebih baik daripada majoriti pemandu teksi. Memang ada pemandu teksi yang telus dan bagus, namun perkhidmatan Uber menekankan semua pemandu mereka telus dalam pengiraan tambang dan pemanduan. Mungkin anda ada pandangan yang tersendiri, bolehlah kongsikan di ruangan komen dibawah.

Itu sahaja untuk kali ini. Assalamualaikum!

No comments:

Post a Comment